روزگار ناخوش تنها پل تمام سنگ دنیا
نوشته شده توسط : reza

روزگار ناخوش تنها پل تمام سنگ دنیا

خرم آباد - خبرگزاری مهر: پل شاپوری خرم آباد به عنوان یکی از میراث های گرانقدر به جا مانده از عصر ساسانی این روزها حال و روز چندان خوشی ندارد و چشم به راه آزادسازی حریم خود باقی مانده است. به گزارش خبرنگار مهر، پل شکسته یا پل شاپوری که نمادی از معماری غنی ایرانی در دوره ساسانی است به دلیل بی توجهی های متولیان امر تبدیل به زباله دانی شده که ساماندهی این اثر تاریخی و آزادسازی حریم آن باید مورد توجه قرار گیرد.

پل شکسته (شاپوری) در زمان شاپور اول ساسانی همزمان با ساخت قلعه فلک الافلاک در یک کیلومتری جنوب قلعه در شهر خرم آباد ساخته شد. این پل که بیش از 330 متر طول دارد از بزرگترین پلهای سنگی ایران است که برای عبور کاروانیان و سپاهیان ایرانی از شوش به سمت هگمتانه احداث شد.

680262_orig.jpg

 پل شکسته یا پل شاپوری که در گویش لری به آن "طاقِ پیل اِشکِسَه" گفته می شود، بدون شک یکی از شاهکارهای معماری لرستان است که عمر آن به دوره ساسانیان و شاپور اول ساسانی می رسد.

طاق پیل اشکسه سالیان دراز مهمترین عامل ارتباطی غرب استان لرستان (طرهان) به شرق این استان و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده‌ است.

این پل بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که در حال حاضر فقط پنج چشمه طاق از آنها بر جای مانده ‌است. چشمه طاقهای پل به صورت جناقی ساخته شده اند و پایه‌های پل و موج شکنهای آن به صورت لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده‌ اند.

680274_orig.jpg

اگر این پل را از نزدیک ببینید، می توان مصالحی مثل قلوه سنگهای رودخانه‌ای و لاشه سنگهای چشمه، ملات گچ و ساروج را دید که در کنارهم، چنین بنای عظیمی را به وجود آورده اند. کف این پل با سنگهای بلوک قرمز سنگفرش شده که در اثر فرسایش آب زوایای خود را از دست داده اند و شکل مسطح و نرمی پیدا کرده اند.

این پل عظیم و دیدنی مربوط به دوره ساسانی و به شماره 1058 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به هر حال این روزها جنوب شهر خرم آباد که محل قرارگیری این بنای تاریخی نیز است تبدیل به زباله دانی شده است که این امر علاوه بر اینکه قابلیت توریستی این اثر دوره ساسانی را کمرنگ کرده از طرف دیگر مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه نیز به وجود آورده است.

از سوی دیگر بی توجهی به استفاده از ظرفیت منحصر به فرد گردشگری این اثر تاریخی موضوعی است که تاکنون مغفول باقی مانده است تا بسیاری از گردشگرانی که خرم آباد را مقصد سفر خود قرار می دهند ازوجود چنین جاذبه ای در مرکز لرستان بی اطلاع باشند.

682264_orig.jpg

همچنین تاکنون هیچ گونه حرکتی برای ایجاد زیرساختهای لازم به منظور جذب گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی در محل این اثر باستانی صورت نگرفته است، موضوعی که به دلیل غفلت متولیان امر مردم منطقه را از برکات وجود این اثر تاریخی بی نصیب کرده است.

با این اوصاف بارها این مباحث در رسانه های مختلف به مسئولان گوشزد شد ولی علی رغم وعده ها برای ساماندهی این اثر باستانی هنوز روند کار در این زمینه به کندی پیش می رود تا همچنان قابلیت توریستی پل شاپوری در لرستان به عنوان دیار پلهای تاریخی مهجور باقی بماند.

این در حالیست که پل شاپوری از جمله آثاری است که در نوبت ثبت جهانی قرار دارد و ثبت جهانی پلهای تاریخی استان لرستان از جمله مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به این استان است.

مشاور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در استان لرستان بیش از 100 پل تاریخی شناسایی شده است، بیان داشت: در حال حاضر کار ثبت جهانی شش پل شاخص استان لرستان در دستور کار قرار گرفته است.

680276_orig.jpg

محمد رضا اسدی یادآور شد: این پلهای شاخص شامل پل کشکان، پل شکسته(شاپوری)، پل کلهر، پلدختر، پل گاومیشان و پل زال است.

اسدی با اشاره به وضعیت کارگاههای مرمت پلهای تاریخی لرستان یادآور شد: در حال حاضر کارگاههای مرمت پلهای تاریخی لرستان به صورت فعال مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد پل شکسته استان لرستان نیز بیان داشت: این پل متعلق به دوره ساسانی و تنها پلی در دنیا است که تمام سنگ است.

682275_orig.jpg

مشاور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان افزود: حجم و بزرگ بودن این پل نیز از دیگر ویژگی های منحصر به فرد پل شکسته استان لرستان است.

و اما با حضور سرپرست جدید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان حرکت های خوبی برای ساماندهی آثار تاریخی استان شروع شده است که در این میان توجه به آزادسازی حریم پل شکسته یکی از این موارد محسوب می شود.

عباس گودرزی در این رابطه از همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد به منظور تملک زمین‌های اطراف پل شکسته به منظور حفظ حریم این اثر تاریخی خبر داد.

وی گفت: در جلساتی که طی روزهای گذشته در شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد برگزار شد تصمیم گرفته شد تا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان و این دو نهاد، زمین‌های اطراف پل شکسته از طریق ماده 5 از مالکان حقیقی خریداری شود.

680273_orig.jpg

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان یادآور شد: با خرید این زمین‌ها، می‌توانیم در درجه اول حریم پل تاریخی شکسته خرم آباد را حفظ کرده و از آن صیانت کنیم و در مراحل بعدی با اجرای طرح‌های گردشگری در این زمینه نیز فعال باشیم.

گودرزی تصریح کرد: البته تمام این اقدامات منوط به تایید کمیته فنی معاونت میراث فرهنگی کشور است که در صورت تایید، کلیات طرح به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال خواهد شد و پس از تایید در شورای فنی سازمان، با همکاری استانداری لرستان نسبت به اجرای طرح فوق و آزادسازی کامل حریم پل شکسته اقدام خواهیم کرد.

به هر روی امید می رود حرکت آغاز شده برای ساماندهی این اثر تاریخی استمرار داشته باشد تا شرایط برای ثبت جهانی این میراث ارزشمند فراهم شود.



داغ کن - کلوب دات کام کسب درآمد با جستجو در گوگل
کسب درآمد با جستجو در گوگل کسب و کار سالم و اصولی در اینترنت

:: موضوعات مرتبط: عکس ، مطلب و ... , گالری عکس , فنی و مهندسی , ,
:: برچسب‌ها: روزگار , پل , سنگ , دنیا ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: