یک گلخانه در بیابان!
نوشته شده توسط : reza

طرح های منحصر به فرد یک گلخانه در بیابان!

در این طرح رطوبتی که به واسطه حرارت سوزان بیابان تبخیر می شود برای آبیاری گلخانه ها متمرکز خواهند شد، سیستمی که مشابه عملکرد بینی شترهای کوهاندار است. این پروژه که احداث آن هزینه ای برابر 3.3 میلیون پوند در بر خواهد داشت، فضایی در حدود 10 هزار متر مربع را در قطر به خود اختصاص داده است و امسال تکمیل و افتتاح خواهد شد.

دانشمندان با الهام از عملکرد حفره های بینی شتر توانسته اند به یک غیرممکن بزرگ دست پیدا کرده و جنگلی دست ساز بشر را در قلب بیابانی در قطر برویانند. این گلخانه باز، می تواند حیات گیاهی را به یکی از غیر قابل سکونت ترین نقاط زمین بازگرداند.

765260_orig.jpg

آب از اعماق ماسه ها با کمک انرژی خورشیدی به سطح کشیده خواهد شد

حفره بینی شترها رطوبت تبخیر شده در هوا را به سرعت جذب می کنند، زمانی که این حیوان نفس خود را از دهان خارج می کند، حفره های بینی به سرعت رطوبت موجود در آن را به داخل کشیده و هر ذره آب درون آن را متراکم می کند تا شتر بتواند در شرایط طاقت فرسای بیابانی زنده باقی بماند. بینی این حیوان همچنین می تواند رطوبت شبهای مرطوب بیابانی را نیز به خود جذب کند.

در پروژه "جنگل صحرا" نیز از همین شیوه برای آبیاری گیاهان استفاده شده و طراحان با الهام از این مکانیزم سیستمی را طراحی کرده اند که نتایج آزمایشهای آن کاملا موفقیت آمیز بوده است.

765262_orig.jpg

پرچینها با الهام از ساختار بینی شترها می توانند رطوبت محیط را برای رشد گیاهان حفظ کند

در این پروژه با استفاده از انرژی خورشیدی، آب از اعماق زمین به درون ساختار شیشه ای بزرگی مکیده خواهد شد. سپس هوای داغ بیابان آب سطحی را تبخیر می کند اما پرچینهایی که در اطراف این سیستم تعبیه شده پیش از اینکه بخار در آسمان ناپدید شود آن را سرد کرده و حرارت گلخانه را برای رشد گیاهان مناسب نگه می دارد.

765261_orig.jpg

آزمایشهای انجام شده بر روی پرچینها در قطر موفقیت آمیز بوده است

از آنجایی که این هوای مرطوب سرد به واسطه حصارهایی که اطراف مجموعه قرار گرفته اند به وجود می آید، این هوا با لوله هایی که آب را از اعماق ماسه های داغ به سطح می آورند برخورد کرده و دوباره متراکم می شوند. به این شکل رطوبتی سطحی برای تغذیه و رشد گیاهان در فضا به وجود خواهد آمد.

765259_orig.jpg

نمایی کلی از طرح گلخانه در قلب بیابانی در قطر

گیاهان روییده شده در این پروژه در نهایت برای تولید سوخت زیستی به کار گرفته خواهند شد. این پروژه از ماه جولای افتتاح شده و عملیاتی خواهد شد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، در پروژه آزمایشی این طرح از آب دریا، نیروی متمرکز خورشیدی، پرچینهای تبخیر کننده و حوضچه هایی برای ذخیره سازی نمک برای ایجاد گلخانه استفاده شده است.



داغ کن - کلوب دات کام کسب درآمد با جستجو در گوگل
کسب درآمد با جستجو در گوگل کسب و کار سالم و اصولی در اینترنت

:: موضوعات مرتبط: عکس ، مطلب و ... , ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: