این‌خانه را مظفرالدین شاه برای دامادش ساخت !!!!!!
نوشته شده توسط : reza

این‌خانه را مظفرالدین شاه برای دامادش ساخت !!!!!!

تبریز شهر خانه های اعیانی است. این را وقتی متوجه می شوید که فهرست خانه های تاریخی این شهر را جلویتان بگذارید تا 600 نام ها زیر هم ردیف شوند؛ از خانه اردوبادی ها گرفته تا خانه پروین اعتصامی و مستشارالدوله و سرخه ای ها که این آخری، یکی از بازمانده های نیمه دوم حکومت قاجارها است.

خانه سرخه ای ها بنای دو طبقه ای است که مالکیت آن را به میرزامهدی فراشباشی داماد مظفرالدین شاه نسبت می دهند. این خانه اندرونی و بیرونی دارد و هشتی اصلی آن در ضلع جنوبی قرار گرفته که دسترسی به بخش اندرونی و حیاط آن از طریق حیاط بیرونی امکانپذیر است. یک زیر زمین بزرگ هم با حوضخانه با صفایش، بخش دیگری از خانه است که روزگاری خلوت خانه میرزا مهدی بوده است.



اگر گذارتان به این خانه بیفتد، بنای شاهانه ای را می بینید که با گچبری های ظریف، آینه کاری های سقفی و تزئینات چوبی نسبتا سالم و سرپاست. گچ بری های داخل و خارج بنا نسبتا سالم هستند اما به هر حال بنا بی نیاز از تعمیر و رنگ آمیزی مجدد نیست.



اتاق‌های بخش اندرونی در ضلع های شمالی و جنوبی و شرقی و غربی حیاط اندرونی قرار گرفته اند و بخش مرکزی و هسته اصلی مجموعه هم به ایوان ستون‌دار و حیاط و باغچه بزرگ ضلع جنوبی مشرف است.



حمام میرزا مهدی

در ضلع شمالی ساختمان حمام میرزامهدی ساخته شده که این حمام بعدها تفکیک شد و به دیگران واگذار شد. در حمام میرزا مهدی نقاشی‌های زیبایی روی دیوارهای رختکن به چشم می خورد که بارها در طول زمان تجدید شده اند. این حمام درست رو به روی دری از مسجد جامع قرار دارد به سمت بازار باز می شود.



کف حمام مثل همه حمام های منطقه اختلاف سطحی نسبت به کف معبر دارد و این به دلیل حفاظت بیشتر از گرمای حمام است. ورودی حمام هم یک چرخش 180 درجه ای نسبت به سربینه و گرمخانه دارد تا مانع ایجاد کوران هوا شود.


این حمام شامل یک سربینه و گرمخانه با سقف گنبدی دارد و فضای میانی این دو قسمت به شکل شش ضلعی طراحی شده است. بنای حمام میرزا مهدی آجری است و ملات آن در پایه ها و دیوارهای داخلی ساروج و در طاق ها و گنبدها گچ در نظر گرفته شده.



داغ کن - کلوب دات کام کسب درآمد با جستجو در گوگل
کسب درآمد با جستجو در گوگل کسب و کار سالم و اصولی در اینترنت

:: موضوعات مرتبط: عکس ، مطلب و ... , گالری عکس , ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 7 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: