مجتمع مسکونی اسپکتروم
در یک صحنه پردازی متحیرکننده کاملا جغرافیایی , در یک" آبشکن" منشعب شده از خلیج تحت عنوان " محل ماهیگیری" مکانی در محدوده شمالی ترکونستانت به سمت ماماریا، جایی که فقط باریکه ای از زمین بین دریا و دریاچه قیول وجود دارد، مجموعه مسکونی اسپکتروم واقع است، که ما پیشنهاد کرده ایم.
معماران: ری-اکت ناو
مکان: کونستانتا , رومانی
تیم طراحی: ماریوکوبیوس , آدلاتوما, کریستینا چیوو , تودور واسیلیو, رالوکا جنوئی , کلادیو بیکا, الکساندرو آکسینته, آندریا آیونسکو
مساحت: ۲۶۰۰۰ متر مربع
سال: ۲۰۰۹
عکس: آندری مارگولسکو
مهندسین: آی پی سی استراکچرژ
سیستم برق: اینک بیلدینگ
مشتری: فایو هولدینگ
در این سرزمین "آبشکن"؛ سرمایه گذاری روی ساختمانهای "نگهبانان دریا"موضوعی کاملا شگفت آور به نظر می رسد.من تشخیص دادم دیدبانی این مکان از خشکی یا از دریا ، موقعیتهای متفاوتی هستند.زمانیکه از خشکی به آن نگاه می کنیم ، دریا در حجم و اندازه بسیار پر قدرت است ، اما این در مورد ساختمان های مجاور آن که در کنار دریا قرار دارند صدق نمی کند. ترکیبی از خانه ها و بلوک های آپارتمانی در طول دوره های مختلف زمانی ساخته شدند، یکی از آنها از بقیه ضعیف تر و بدون هویت به نظر می رسد که حس فقر و تنگدستی، اندوه، عدم خوش بینی و امید را به بیننده انتقال می دهد.
حقیقتی که یک مانیفست گشوده می تواند تولد دوباره این مکانها باشد، از اولین مشاهدات واضح است.ظاهر این "نگاهبانها" باید طبق این جنبه ها ساخته می شد: از طرف ساحل که می آیی نباید به آنها توجه کنی و وقتی از طرف آب می آیی ، آنها باید اثر یک حضور مهم ، پرقدرت ، با عظمت و شگفت انگیز را به بیننده القاء کنند که از یک طرف ایجاد مزاحمت می کند ، از طرف دیگر تاریخچه ای را در یک مکان عاری از تاریخچه و هویت خلق می کند.هنگامی که جلوی آب قدم می زنید، این مکان از یک طرف بین شفافیت و نامرئی بودن و هنگامی که در دریا هستید بین تجسم و وجود قرار دارد و شما در ذهنتان کریستال ها را مجسم می کنید.کریستال ها از موادی هستند که باعث می شوند ما به آنها به عنوان تکه ای از شیشه که در یک بافت قرار دارد یا بازی رنگ ها و طیف چرخ و فلکی که از جسمی صورت خارجی به خود گرفته توجه کنید . چه چیزی می تواند در این شرایط واضح تر از این حقیقت باشد که نگهبانان ۱۳ طبقه که تجسمی از یک کریستال هستند، باید همیشه مسئول محافظت از فیشری گالف باشند؟
به دلیل اثر یک خطای چشمی که از همه جهات حس می شود، نیاز است به این سطوحی که اخیرا خلاقی شده کج برهایی اضافه شود. بوقلمونی وارو نامرئی بودن بهترین نقل است برای این سطوح نقره ای آینه شکل. درست مثل ابرها و آسمان روی شکم نقره ای یک سطح صاف انعکاس می دهند ، نماهایی که ما از روی خشکی می بینیم مانند سطوح نقره ای، که در پیش زمینه ای بین دریا و آسمان محو می شود، حضور آنها را به امتدادی از منظره طبیعی می چرخاند."تبلور طیفی" نماهای قابل رویت از طرف دریا که داستان بالا را به پایان می رساند، باعث می شود همه چیز غیر واقعی ، توهمی ، پالوده و متشبه سازنده به نظر آید. آن یک خلسه بصری – فکری است که شما پذیرای آن هستید و در ذهن و حس شما ، هشیاری و ناخود آگاهی شما باقی می ماند.
همچنین اگر بخواهید خصوصیات این پناهگاه را بدانید، باید در اینجا ذکر کنیم که آنها آپارتمان هایی هستند که اتاق های نشیمن آنها ، بالکن هایی رو به دریا دارد که در جهت نمای خیالی در حالیکه اتاق خواب های آنها در جهتی است که نمای نقره ای دارد. طبق پیشنهاد ما مکان اجتماعات مستحکمی بر اساس الگوهای کشورهای دیگر، در دو طبقه زیرزمین همراه با پارکینگ طراحی شد.ما همچنین در این مکان استخر شنا، سالن بدنسازی، فضاهایی برای مسابقات خصوصی ، رختشور خانه، بار با یک رستوران کوچک و متعلقاتش فراهم کردیم.کانسپت این مجموعه به عنوان یک مجموعه پیشرفته , نه تنها سوداگرانه است بلکه به خاطر ذی نفع آن است، کسی که حداکثر تلاش خود را کرده که موضوع داستان این پروژه را در تمامی صحنه های پیشرفته اش خراب نکند. معمارا ن : دنیاگم نشده است ! هنوز در قلب مهربان ذی نفعانش وجود دارد.
منبع : معماری نیوز