موزه ای با برج های خورشیدی
نوشته شده توسط : reza

4

موزه ای با برج های خورشیدی

نورمن فاستر و همکارانش، در شهر ابوظبی "موزه ملی زاید" را به سفارش حاکم ابوظبی و به اسم خودش طراحی کرده اند.

 

این موزه که به تاریخ و فرهنگ کشور اختصاص داده شده، پنج برج خورشیدی دارد که همان‏قدر در معماری اثر شاخص‏ اند که در مکانیزم ذخیره‏ ی انرژی بنا.منظر طراحی شده در این شرکت "فستر و همراهان"، که یکی از شرکت های معماری بنام کشور انگلیس می باشد، بعد از طراحی زیبا و منحصر بفرد استادیوم "لوسیل" در قطر و شهر " مصدر"، اینک طرحی دیگر از معماری های بی نظیر خود را ارائه داده است: معماری مجموعه موزه ملی "زاید" در شهر ابو ظبی! این طرح، متشکل از ۵ برج خورشیدی به شکل بال پرندگان است که با طراحی آیرودینامیکی خاص خود، مانند پر پرندگان عمل کرده و موجب جریان یافتن هوای خنک به داخل موزه می شود.این مجموعه، به عنوان بنای یادبود امیر موسس امارات متحده عربی، شیخ زاید ابن سلطان النحیان ساخته خواهد شد و دلیل انتخاب طرح بال پرندگان به عنوان طرح اصلی مجموعه، علاقه بسیار زیاد شیخ زاید به پرنده شاهین، می باشد. این موزه، به عنوان قلب فرهنگی جزیره "سادیات" که یک جزیره فرهنگی هنری محسوب می شود، خواهد بود. این موزه، با پنج بال سبک، از جنس استیل، در قسمت بالایی یک منطقه طبیعی سرسبز و مصنوعی ساخته خواهد شد که قسمت گالری موزه، در زیر باله ها قرار خواهد گرفت.

دودکش های حرارتی : هوای تازه ای که از نواحی پایین برج ها، به درون لوله های خنک کننده مکش می شود، به درون لابی موزه دمیده می شود. با افزایش دمای برج ها، آن ها مانند دودکش های حرارتی عمل کرده و طبق اثر پدیده جابجایی حرارتی، هوا را بصورت عمودی از درون گالری ها به بیرون می کشند.به پدیده جابجایی حرارتی، اثر دودکش نیز گفته می شود. ای پدیده در اثر بروز اختلاف دمایی و رطوبتی بین هوای درون و بیرون یک محفظه که منجر به اختلاف چگالی بین این دو هوا می شود، رخ داده و نتیجه آن، جابجایی هوای گرم و جایگزینی آن با هوای تازه می باشد. هرچه اختلاف دمای بین این دو هوا و ارتفاع سازه بیشتر باشد، نیروهای بویانسی و در نتیجه آن، اثر دودکش حرارتی بیشتر می شود. همچنین دریچه های جابجایی هوا که در قسمت بالایی برج های باله ای شکل تعبیه شده اند، با استفاده از اثر فشار منفی اعمالی بر قسمتی از پروفیل باله ها که از وزش باد در امان است، هوای گرم را از سازه به بیرون کشیده و تهویه و جریان مناسبی از هوا را در آن ممکن می سازند.

لابی مرکزی موزه، در زیر زمین ساخته می شود تا از ویژگی های حرارتی آن، استفاده شود. در حالیکه فضاهای داخلی موزه، برای اجراهای زنده و یا شکار پرندگان، به محوطه های باز منتهی می شوند. همچنین، یک گالری بصورت جداگانه، به نمایش پرندگان شاهین، جهت ایجاد تمرکز بیشتر بر موضوع حفاظت از محیط زیست، اختصاص داده شده است.به گفته لرد فستر بیان داشته است که طراحی مطلوب ما، طراحی ساختمانی بوده است که پایداری سازه در آن منعکس شده و با عشق شیخ زاید به طبیعت و میراث او همخوانی زیبایی داشته باشد.جزیره "سادیات" 500 متر از ساحل ابوظبی فاصله داشته و به عنوان یکی از هفت مرکز فرهنگی ابوظبی به شمار می رود. از دیگر مراکز فرهنگی می توان به موزه "جاجنهیم ابوظبی"، "لوور ابوظبی" و همچنین مرکز هنرهای اجرایی و موزه صنایع دریایی اشاره کرد. موزه ملی "زاید" در حال ساخت بوده و اولین موزه ای خواهد بود که در این جزیره، افتتاح می شود.

"فاستر و همکاران" علاقه‏ی شیخ زاید به شکار پرندگان را به هیبت طرحی معمارانه درآورده‏اند؛ پرندگان زنده نیز در محوطه‏ ی بیرونی بنا به وفور دیده می‏شوند. علاقه‏ ی مؤسس این موزه به طبیعت منجر به ایجاد یک باغ در منظر این ساختمان شده است. استفاده‏ ی کنترل شده از بازشوها و پنجره‏ها، باعث شده تا فضاهای بیرونی و گالری‏ها به طور مناسبی از فراوانی نور صحرایی در منطقه بهره ببرند.


داغ کن - کلوب دات کام کسب درآمد با جستجو در گوگل
کسب درآمد با جستجو در گوگل کسب و کار سالم و اصولی در اینترنت

:: موضوعات مرتبط: عکس ، مطلب و ... , گالری عکس , فنی و مهندسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 دی 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: