طراحی " نیروگاه زیست توده"
نوشته شده توسط : reza

 

biomass-power 02

طراحی " نیروگاه زیست توده"

هدف اصلی معماران هینتون کوک از اجرای طرح "نیروگاه زیست توده" در روستایی واقع در منطقه گرین بلت انگلستان با ساختاری کاملا به هم پیوسته، کاهش تاثیر بصری این نیروگاه بر محیط اطراف بود.هدف اصلی معماران هینتون کوک از اجرای طرح "نیروگاه زیست توده" در روستایی واقع در منطقه گرین بلت انگلستان با ساختاری کاملا به هم پیوسته، کاهش تاثیر بصری این نیروگاه بر محیط اطراف بود. لذا استفاده از نمایی ترکیبی، توده بصری این نیروگاه را آن چنان تحت تاثیر قرار داده که درنگاه نخست تصویری از جنگل زراهای اطراف را در ذهن تداعی می کند. 

 

محل اجرای طرح :ظاهرا، این ساختار در نزدیکی دهکده ای در نیم مایلی جنوب انگلستان و در میان دو بزرگراه پرترافیک واقع شده است. محل این ساختمان در مسیری شیب دار از شمال غرب به جنوب شرق و در امتداد کمربند جنگلی مرز جنوبی کشیده شده است. این طرح با استفاده از سطوح، توانسته با حجم سازی ها ی متمایز درارتفاعات مختلف، ساختاری تحسین برانگیز ایجاد نماید.با توجه به حجم تجهیزات خاص و عملکرد این نیروگاه، و حفظ فرآیند کاری آنها با یکدیگر، بکارگیری نمایی بهم پیوسته در این ساختار ضروری به نظر می رسید. هدف از اجرای این طرح پوشانیدن فرایندهای کاری مختلف در این نیروگاه ، با تاکید بر حفظ منظره طبیعی منطقه می باشد. عوامل اصلی اختلاط در توده بصری ساختمان، نوع سازه و سیستم پوششی است که به صورت پیش ساخته درمحل طراحی می شوند. 

ساختار:قاب مشبک چوبی بی حفاظ بر روی نمای بیرونی ساختمان از نقش پیچیده ای برخوردار است. این قاب از ساختار پوششی اولیه حفاظت می کند. در توصیف گیاهان و جانوران جنگلی، قرار گرفتن این ساختار در سازه ای بی حفاظ با لوزی های مشبک ۸ متری، خود به خود تصویری از زمین های جنگلی را تداعی می کند. سازه بی حفاظ بیرونی با ایجاد بی نظمی در خطوط ساختمان، موجب کاهش توده بصری ساختمان می شود.تکرار این شبکه در سطح کل نما 'تمی ' را در ارتفاعات مختلف ایجاد می کند که به فرآیندهای داخلی این نیروگاه اشاره دارد. وجود قاب خارجی، ما را از نبود موانع فضایی در داخل مطمئن می سازد و آن محیط را تا حد ممکن افزایش می دهد. قسمت های اصلی بدون پوشش ساختمان با ایجاد شکافی، چشم انداز محیط را نمایان ساخته و نظر بیننده را به سوی خود جلب می کند. نورپردازی های انجام شده بر روی اتصالات متقاطع این ساختار بر تردد های ترافیکی شبانه بزرگراهها تاثیر گذار است.

پانل های سخت، مات و شفاف لوزی شکل، پوشش خارجی ساختمان را شکل می دهد. که در پشت قاب مشبک بصورت پیش ساخته نصب شده تا محیط داخلی ساختمان را تا حد ممکن افزایش دهد، علاوه بر آن سایه هایی متنوع را بر روی نما ایجاد کند. ترتیب این پانل ها به طور اتفاقی در فام های مختلف سبز رنگ نمای زیبایی به ساختمان می بخشد.

با استفاده از این سیستم پوششی، امکان جابجایی پانل ها در مکان های مورد نظر فراهم می گردد تا بتوان آمیختگی ساختمان را با جنگل های اطراف افزایش داد. استفاده از پوشش خزه ای برروی سقف نه تنها دید بصری این ساختمان را در کمربند سبز کاهش می دهد بلکه در آمیختگی ساختمان با منظره طبیعی نیز موثر است. بکارگیری پوشش خزه ای یکنواخت بر روی سقف این ساختار پیشنهاد شده است. با استفاده از شبکه چوبی سازه ای بر روی قاب سه بعدی، می توان فضای داخلی مشخصی را برای تجهیزات نیروگاه فراهم آورد. همچنین با اجرای یک "تم" هماهنگ در سراسر ساختمان می توان به یکپارچگی ساختار خارجی ساختمان دست یافت.

منبع : معماری نیوز


داغ کن - کلوب دات کام کسب درآمد با جستجو در گوگل
کسب درآمد با جستجو در گوگل کسب و کار سالم و اصولی در اینترنت

:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آذر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: